loading

برنزه شدن بی خطر

beach bag

برنزه شدن برای خیلی از ما وسوسه انگیز و جذاب است. این جذابیت به قدری است که تابستان هر سال کنار دریاهای شمال و جنوب، استخرها و حتی جدیداً پشت بام خانه ها افرادی را می بینیم که به کمک انواع کرم ها و روغن ها سعی در تغییر رنگ و برنزه شدن دارند. اما برنزه شدن چطور اتفاق می افتد و برای اینکه بتوانیم در عین حفظ سلامتی، به رنگ دلخواه برسیم، چه راهکارهایی خواهیم داشت. همراه بمانید.

برنزه شدن چطور اتفاق می افتد؟

تغییر رنگ بدن و برنزه شدن آن، پاسخی است که پوست یا بهتر بگوییم پیگمنت های پوست به اشعات فرا بنفش نوعB  یا UVB می دهد. این اشعات به واسطۀ طول موجی که دارند، در سطح پوست باعث ایجاد تغییراتی می شوند. بنابراین در زمان آفتاب گرفتن یا همان حمام آفتاب، خارجی ترین لایۀ پوست یعنی اپیدرم تحت تاثیر اشعات قرار می گیرد. حدود ۵% سلول های اپیدرم سلول های خاصی با نام ملانوسیت هستند که در مواجهه با UVB به تولید ملانین مشغول می شوند. ملانین پیگمنتی است که مسئول رنگ  بدن ما در زمان برنزه شدن است.

ملانین پس از آنکه خود را از عمق به سطوح بالاتر  اپیدرم می رساند، توسط سلول های پوست جذب می شود. در زمان مواجهه با اشعات، ملانین اکسید شده و تیره می شود. این تیره شدن، پاسخی است که پوست برای دفاع از خود در برابر اشعات فرا بنفش می دهد و با نام برنزه شدن شناخته می شود.

برنزه شدن محافظت از بدن در برابر اشعات فرابنفش است که به صورت آفتاب سوختگی باعث آسیب به بدن می شوند.

هرچه مدت زمان مواجهه با اشعات بیشتر باشد، ملانین بیشتری ترشح می شود و بنابراین تیره شدن پوست بیشتری تحت نام برنزه شدن اتفاق می افتد. پیگمنت های ترشح شده، اشعات فرابنفش را برای دفاع از بدن و ممانعت از ورود آنها به بدن، جذب می کنند.

برای اینکه بدانیم چطور می توانیم به رنگ مناسبی دست پیدا کنیم، شناختن تیپ پوست کمک کننده خواهد بود.

تیپ نوع ۱. سفید روشن. به راحتی می سوزد و به ندرت برنزه می شود. افراد دارای این تیپ پوستی، معمولاً موهای قرمز، چشمانی آبی یا سبز و کک و مک دارند. این افراد باید به شدت از خود در برابر نور در محیط بسته یا باز محافظت کنند. این تیپ پوستی، نمی تواند برای محافظت از خودش، ملانین کافی تولید کند بنابراین آسیب پذیری زیادی دارد.

تیپ نوع ۲. پوست هایی با رنگ روشن که به راحتی می سوزند و به بیانی، بیشتر آفتاب سوخته می شوند تا برنزه. این افراد موهایی بلوند، خرمایی یا قهوه ای دارند، چمانشان آبی یا سبز است و کک و مک دارند. این افراد در برابر اشعات محیط بسته کمی حساسیت دارند. باید به شدت از آفتاب سوختگی پرهیز کنند.

تیپ نوع ۳. به راحتی برنزه می شوند اما احتمال آفتاب سوختگی هم برای ایشان وجود دارد. این افراد چشم های قهوه ای و موهای تیره دارند. افراد دارای این تیپ پوستی، می توانند برنزگی ای با رنگی طلایی را تجربه کنند.

تیپ نوع ۴. به راحتی برنزه می شوند و هیچگاه آفتاب سوخته نمی شوند. افراد با رنگ چشم و موی تیره و مربوط به ناحیۀ مدیترانه، نژاد های شرقی یا اسپانیایی چنین تیپ پوستی دارند. این نوع پوست برای برنزه شدن باید مدت زمان بیشتری در مجاورت اشعات قرار گیرند.

تیپ نوع ۵. افراد با این تیپ پوستی، به ندرت می سوزند و به راحتی برنزه می شوند. افراد با چشم ها و موهای تیره رنگ، هندی، اسپانیایی یا آفریقایی در دست بندی این تیپ پوستی قرار می گیرند. برای برنزه شدن باید مدت زمان زیادی در معرض اشعات قرار بگیرند.

تیپ نوع ۶. با وجود رنگ تیرۀ پوستشان باز هم برنزه می شوند. هیچگاه نمی سوزند و موهایی تیره دارند و از نژاد آفریقایی هستند. این افراد به منظور حفظ سلامتی باید راه های برنزه شدن در محیط بسته را امتحان کنند.

چطور بی خطر تر برنزه شویم؟

با توجه به آنکه قرار گرفتن در معرض اشعات فرابنفش خورشید، مضراتی دارد، اینکه چطور بتوانیم با کمترین آسیب و با توجه به تیپ پوستیمان، رنگ برنزۀ خوبی پیدا کنیم، راهکارهایی خواهد داشت که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

زمان کمتر، برنزۀ بیشتر

با توجه به آنکه اشعات فرابنفش موجب آسیب می شوند، سعی کنید با تعداد دفعات کمتری، به رنگ برنزۀ دلخواه خود دست یابید.

این موضوع به هیچ عنوان به این معنی نیست که سعی کنید در یک جلسۀ چند ساعت خود را در معرض آفتاب قرار دهید و از پوست خود هیچ محافظتی نکنید.

۱-از سان اسکرین هایی با فاکتور محافظتی ۳۰ و از نوع برود اسپکتروم استفاده کنید. هیچگاه از روغن برنزه کننده ای که هیچ فاکتور محافظتی ای ندارد، استفاده نکنید. حداقل ۱۵ دقیقه قبل از آنکه در معرض آفتاب قرار بگیرید، کرم را استعمال کنید. SPF به میزان ۳۰ آنقدر قوی است که مانع  از اشعات UVA و UVB شود ولی نه آنقدر قوی که اجازه ندهد برنزه شوید.

۲-مرتب جابجا شوید. این کار به شما کمک می کند به طور یکنواخت برنزه شوید. همچنین باعث می شود تنها یک قسمت از بدن شما برای مدت طولانی در معرض آفتاب قرار نگیرد. برای تنظیم زمان می توانید یک ساعت یا تایمر به همراه داشته باشید.

۳-به منظور کمک به فرایند، از غذاهایی که حاوی بتاکاروتن هستند استفاده کنید. از چند روز قبل از حمام آفتابتان برنامه ریزی کنید و این مواد را در سبد غذایی خود بگنجانید. بتاکاروتن کمک می کند بی آنکه بسوزید، برنزه شوید. هویج، سیب زمینی شیرین و کلم پیچ از جملۀ این مواد هستند.

۴-از روغن هایی که به طور طبیعی SPF  دارند، استفاده کنید. روغن آووکادو، نارگیل، رَزبری و هویج از این دسته هستند. اما این پیشنهاد به این معنا نیست که سان اسکرین خود را کنار بگذارید.

۵-طولانی تر از زمانی که پوستتان توانایی تولید ملانین دارد، در معرض اشعات قرار نگیرید. تولید ملانین بعد از ۲ تا ۳ ساعت مواجهه با اشعات فرا بنفش، متوقف می شود. بعد از این زمان، پوست و بدن دیگر توسط ملانین محافظت نمی شوند. بنابر این در یک روز، بیشتر از ۲ تا ۳ ساعت، آفتاب نگیرید.

۶-خوراکی هایی که لیکوپن دارند مصرف کنید. لیکوپن به طور طبیعی از بدن در برابر اشعات فرابنفش محافظت می کند. منابع آن، گوجه فرنگی، گواو و هندوانه هستند.

۷-زمان برنزه شدن را هوشمندانه انتخاب کنید. به زمانی که شدت نور آفتاب بیشتر است، توجه کنید. هرچه این شدت بیشتر باشد، آسیب های ناشی از آن هم بیشتر خواهند بود.

۸-اگر می خواهید بدنتان یکدست برنزه شود، برای انتخاب مایو، استراتژی داشته باشید تا در جایی که نمی خواهید، خطی ایجاد نشود.

۹-گاهی به سایه بروید. این کار کمک می کند بدن در معرض حرارت مداوم قرار نگیرد و پوست نیز استراحت کند.

sun shade

۱۰-برای آنکه برنزگی ماندگاری داشته باشید، قبل از آفتاب گرفتن، پوست خود را به کمک لیف یا کیسه، لایه برداری کنید. استفاده از ژل آلوئه ورا بعد از حمام آفتاب به ماندگاری رنگ برنزه تان کمک خواهد کرد.

۱۱-چنانچه باردار هستید، بهتر است از آفتاب گرفتن چشم پوشی کنید. قرار گرفتن در معرض آفتاب برای چند ساعت و چند روز برای برنزه شدن می تواند باعث خشکی و افزایش دمای بدن باشد که بر جنین اثر خواهد گذاشت و احتمال طولانی شدن بارداری را به همراه دارد.

ایمن بمانیم.

برنزه شدن، نیازمند ماندن در آفتاب است. برای آنکه این در معرض آفتاب قرار گرفتن، آسیب کمتری ایجاد کند، موارد زیر می توانند کمک کننده باشند:

۱-از آفتاب ساعت۱۰ صبح تا ۳ بعدازظهر دوری کنید. هر چنداین قانون کلی است. مدت، زاویه و شدت تابش نور خورشید به منطقۀ جغرافیایی محل آفتاب گرفتنتان بستگی دارد.

۲-پس از سپری شدن زمان، ضد آفتاب خود را تمدید کنید. حتی اگر ضد آفتابتان در برابر آب مقاوم است، پس از شنا یا عرق کردن، این کار را انجام دهید.

به کودکان و نوجوانان اجازۀ حمام آفتاب گرفتن ندهید زیرا که پوستشان حساس است و مستعد بیماری های ناخوشایند پوستی می شوند. همچنین، چنانچه سابقۀ ابتلا به سرطان پوست در خانواده تان وجود دارد از حمام آفتاب، سولاریوم و روش های دیگر برنزه شدن به کمک اشعات چشم پوشی کنید.

۳-در زمان حمام آفتاب، به کمک کلاه و عینک، از موها، پوست سر و چشمان خود محافظت کنید. بهتر است عینک مورد استفاده تان، ۹۹ تا ۱۰۰ درصد UVA و UVB  را مهار کند.

beach hat۴-به منظور جلوگیری از کم آب شدن بدن یا خستگی حاصل از گرما، آب بنوشید.

۵-در زمانی که پوست شروع به صورتی شدن یا دردناک شدن کرد، به سایه بروید. معمولاً افراد با پوست تیره، متوجه آفتاب سوختگی نمی شوند.sun burn

۶-از تسریع کننده های برنزه، دوری کنید. هیچ چیز خارجی نمی تواند تولید ملانین را تسریع بخشد. اما می توانید با مصرف ۲۵ گرم مکمل بتاکاروتن به طور روزانه، به این هدف برسید.

۷-اتوبرونزرها و کرم های ضد آفتاب را در هنگام حمام آفتاب با هم استفاده نکنید. مادۀ موثر در اتوبرانزانت ها که باعث تغییر رنگ پوست می شود، باعث از بین رفتن SPF می شود.

۸-از سولاریوم دوری کنید.

منابع:

Cosmopolitan.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *