۱۶ غذا و کمی بیشتر برای خوشحال کردن ریه ها

تغذیۀ مناسب در کنار رفتار درست، عواملی هستند که می توانند به سلامت ارگان های ما از جمله ریه ها کمک کنند. اعضا و اجزای بدن، هر کدام نیازمندی ها و عملکرد های خاص خود را دارند. آنچه نیاز هر کدام از ارگان ها است ممکن است با ارگان دیگری متفاوت باشد ولی همه در یک چیز مشترکند: ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی با کیفیت.

قبلاً، به ۱۲ راهکاری که می توان برای کمک به ریه ها به کار برد، اشاره شد. قصد داریم در مطلب پیش رو، به مواد غذایی بپردازیم که می توانند به این اعضای بدن کمک کنند تا عملکرد بهتری داشته باشند یا در صورت آسیب و گزند، سریعتر خود را بهبود دهند. همراه بمانید.

۴ توصیه

با توجه به آنچه در بالا به آن اشاره شد، در خصوص مصرف مواد غذایی مفید برای ریه ها ( و بدن) می توان چهار توصیۀ زیر را همواره به یاد داشت:

    • مصرف غذا هایی شامل چربی های مفید را بیشتر کنید. این مواد غذایی شامل ماهی سالمون (که سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ است)، دانه های آجیلی چون گردو و تخم کتان می شوند.
    • از ادویه ها و چاشنی هایی که خواص ضد التهابی دارند، غافل نشوید. برای این کار می توانید بیشتر از زنجبیل استفاده کنید، رنگ غذا های خود را با زردچوبه زردتر کنید، سیر را در کنار غذا های خود مصرف کنید، از پیاز غافل نشوید و فلفل کاین و چیلی استفاده کنید.

هر غذایی که باعث التهاب شود برای ریه ها مضر است. به یاد داشته باشید که برخی از افراد به برخی غذاها حساسیت دارند، این حساسیت نیز می تواند باعث التهاب شود.

    • میوه ها و سبزیجاتی که مقادیر بالاتری از آنتی اکسیدان دارند را بیشتر مصرف کنید. نمونه ای از این میوه ها و سبزیجات شامل پرتقال، گریپ فروت، آووکادو، سبزیجات برگ سبز همانند اسفناج، انواع هویج ها، انگور ها، سیب ها، گلابی ها و توت ها می شوند.
    • از نوشیدنی هایی که برای ریه ها مفیدند غافل نشوید. در این میان می توانید از آب و قهوه استفاده کنید.

به طور دقیق تر، چه مصرف کنیم؟

یادمان باشد که هر مادۀ غذایی که مصرف می شود تنها شامل برخی از مواد مفید است و بنابراین، برای رساندن تمام مواد مورد نیاز بدن به آن، باید برنامۀ غذایی مناسب شامل انواع دسته های غذایی را داشت. با توجه به فرایند متابولیسم و تولید دی اکسید کربن به عنوان یک محصول نهایی که از طریق بازدم بدن را ترک می کند، ترکیب مناسب از مواد مغذی باعث خواهد شد شما تنفس راحت تری داشته باشید. در حجم برابر اکسیژن تنفس شده، متابولیسم ترکیبات کربوهیدرات دی اکسید کربن بیشتری نسبت به متابولیسم ترکیبات چربی ایجاد می کند.

در بالا، به دسته های کلی مواد غذایی مفید برای ریه ها اشاره شد. در ادامه، به نمونه های بیشتری از آنها پرداخته می شود:

    • چغندر و برگ چغندر؛ علاوه بر آنکه سرشار از آنتی اکسیدان است، اجزای این گیاه شامل ترکیباتی هستند که عملکرد ریه ها را بهینه میکنند. چغندر و برگ آن سرشار از نیتراتها هستند که به عملکرد رگ های خونی، کاهش فشار خون و بهینه کردن مصرف انرژی در بدن کمک می کنند. تحقیقات نشان داده اند این سبزی، عملکرد فیزیکی بدن و ریۀ افراد دارای مشکلات ریوی را بهبود می دهد.

چغندر

    • فلفل ها؛ از جمله مواد غذایی هستند که آکنده از ویتامین C می باشند و بنابراین می توانند آنتی اکسیدانی قوی در نظر گرفته شوند.
    • انواع سیب ها؛ تحقیقات نشان داده اند که مصرف مداوم سیب عملکرد ریه ها را بهبود می بخشد. چنانچه در هفته ۵ عدد سیب یا بیشتر را مصرف کنید، به ریه های خود کمک بزرگی کرده اید. با مصرف سیب شما می توانید خطر آسم یا بیماری های ناگوار را کاهش دهید.

انواع سیب

    • کدو ها ( عمدتاٌ کدوهای با گوشت نارنجی)؛ رنگ کدو ها نشان از ترکیباتی دارد که به سلامت ریه ها کمک شایانی می کنند. این میوه ها حاوی کاروتنوئید ها (که شامل بتا کاروتن، لوتئین و زئاکسانتین) هستند که از جمله آنتی اکسیدان ها و ضد التهاب های قوی به شمار می روند.

hk,hu ;n,ih

    • گوجه فرنگی و محصولات آن؛ انواع گوجه فرنگی منابع غنی از لیکوپن هستند که برای ریه ها بسیار مفید خواهند بود. تحقیقات نشان داده اند محصولات حاصل از گوجه فرنگی، التهابات مجاری هوا را در بیماران دارای مشکلات تنفسی کاهش می دهند.

انواع گوجه فرنگی

    • بلوبری؛ این نوع از توت ها سرشار از انواع مواد مغذی هستند که مصرفشان فواید عدیده ای برای بدن از جمله ریه ها دارد. تحقیقی که بر روی ۸۳۹ داوطلب انجام شد نشان داد که مصرف ۲ وعده یا بیشتر از این نوع توت در هفته تا ۳۸ درصد از کاهش کارایی ریه ها را می کاهد.
    • چای سبز؛ نوشیدن این چای از لحاظ مختلف بر سلامتی شما تأثیر مثبت دارد.
    • کلم قرمز؛ این نوع از کلم منبعی نسبتاً ارزان برای دریافت آنتوکیانین است که برای عملکرد ریه ها بسیار مفید می باشد. علاوه بر این، کلم غنی از فیبر است که این نیز به عملکرد خوب ریه ها کمک می کند.
    • باقلی؛ این نوع از لوبیا سرشار از ایزوفلاون است که برای کاهش ریسک ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های ریه مفید هستند.

باقلی

    • روغن زیتون؛ استفاده از این روغن می تواند شما را در برابر ابتلا به آسم مقاوم نماید. این روغن در کنار خاصیت ضد التهابی خود سرشار از پلی فنول ها و ویتامین E است که برای بدن خواص زیادی دارند.
    • ماست؛ این عضو خانوادۀ لبنیات غنی از کلسیم، پتاسیم، فسفر و سلنیوم است که همگی برای عملکرد ریه خوب هستند.
    • آجیل (بادام) برزیلی؛ از غنی ترین منابع سلنیوم بادام برزیلی است که هر دانۀ آن می تواند بیش از ۱۵۰ درصد نیاز پیشنهاد شدۀ روزانه را تأمین کند اما توجه داشته باشید که این موضوع به نحوۀ رشد و نگهداری درخت آن نیز مربوط است.
    • قهوه؛ این دانه های تیره رنگ و تلخ، سرشار از کافئین و آنتی اکسیدان هستندکه برای ریه هایتان می توانند بسیار مفید باشند. مطالعات نشان داده اند مصرف کافئین می تواند به عملکرد بهتر ریه و محافظت در برابر بیماری های تنفسی کمک کند.
    • جو؛ فیبر بالای جو آن را تبدیل به مادۀ غذایی کرده است که می تواند اثرات محافظتی بسیاری برای بدن و ریه هایتان داشته باشد.

    • عدس؛ از دیگر مواد غذایی سرشار از مگنزیوم، آهن، مس و پتاسیم است که برای ریه ها کارایی فراوان دارد.
    • کاکائو؛ کاکائو و فراورده های آن سرشار از آنتی اکسیدان فلاونوئید و ترکیباتی با نام تئوبرومین است که به مجاری هوای ریه ها منفعت می رسانند. مصرف کاکائو می تواند نشانه های آلرژیک دستگاه تنفسی و ریسک ابتلا به بیماری های ناگوار را کاهش دهد.

با این تفاصیل، بار دیگری که خورشت فسنجانی  با پیاز نوش جان کردید، با دوستان خود فنجانی قهوه یا شکلات داغ نوشیدید، در عصر سرد زمستانی در کنار خانواده خود، لبویی قرمز رنگ خوردید یا با دوست خود بشقابی از باقلی پخته را در کنار خنده هایتان به اشتراک گذاشتید، به یاد داشته باشید که ” غذای تو، دوای توست!”

منابع:

Healthline.com

Lung.org

Respiratorytherapyzone.com

Unitypoint.org

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *