loading

راه هایی برای کمک به افزایش رشد مو

مراحل رشد مو

Hair growth cycle skin. Follicle anatomy anagen phase, hair growth diagram illustration.


رشد مو و سرعت اتفاق افتادن آن برای برخی از ما محل توجه و اهمیت زیادی است. بعضی از ما، به دلایل مختلفی از سرعت کم آن ناراحت هستیم و بعضی دیگر خوشحال. در این مطلب، قصد بر آن است تا به گروه اول کمک شود تا با توجه و رعایت برخی نکات، به رشد موهای خود کمک کنند.

اما قبل از آن، اجازه دهید ابتدا کمی با خصوصیات و مراحل رشد مو ها آشنا شویم. همراه بمانید.

۴ مرحلۀ رشد مو ها چه هستند؟

معمولاً در زمان تولد، حدود ۵ میلیون فولیکول مو در سر وجود دارند. فولیکول ها، همانند محفظه هایی هستند که مو از آن می روید.

شکل فولیکول بر ظاهر مو اثر گذار است. افراد با موی تاب بسیار، فولیکول هایی بیضی شکل دارند. اگر فولیکول گرد باشد، مو ها لخت می شوند.

دو مرحلۀ رشد و ریختن مو ها، مراحلی هستند که برای موی سر همۀ افراد اتفاق می افتند. این دو مرحله به ظاهر ساده هستند اما در واقع یک تار مو، از ۴ مرحله عبور می کند تا به این شرایط برسد. هر کدام از این مراحل، زمان بندی خاص خود را دارند. بنابراین هر مویی که می ریزد، مویی جدید نیست. مگر آنکه مشکلی وجود داشته باشد.

زمان بندی هر کدام از این مراحل به ژنتیک، جنسیت، سن، وضعیت تغذیه و سلامت عمومی بدن ما بستگی دارد:

ژن افراد مشخص می کند سرعت رشد مو های آنها چقدر باشد.

موی آقایان سرعت رشد بیشتری نسبت به خانم ها دارد.

بین ۱۵  تا ۳۰ سالگی، بیشترین سرعت رشد مو تجربه می شود. در برخی مواقع و با افزایش سن، همۀ فولیکول ها با هم تصمیم می گیرند که دست از عمل بکشند. این موضوع باعث می شود که افراد با افزایش سنشان، موهایی کم پشت تر یا حتی طاسی را تجربه کنند.

تغذیۀ سالم برای رشد و سلامت موها ضروری است.

البته باید توجه داشت که در بین این عوامل، عامل مشترکی نیز وجود دارد و آن هورمون ها و تغییرات آن است. چنانچه این تغییرات به طور اتفاقی یا به واسطه استرس ها، داروها و سایر موارد در بدن اتفاق بیفتند، رشد مو تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

 در صورتی که اثر هر کدام از عوامل ذکر شده، به طور منفی تغییر کنند، مراحل رشد مو نیز تحت تأثیر قرار می گیرند. در اثر این تغییرات، ممکن است سرعت ریزش بیشتر از سرعت رویش و رشد مجدد شود. پس اگر ریزش موهایتان غیر عادی است، ابتدا این فاکتور ها را تحلیل کنید. اگر همۀ آنها در سطح مطلوب بودند، مشاوره با پزشک متخصص را حتماً در نظر داشته باشید.

آناژن: فاز  رشد

اولین فاز مورد بررسی و طولانی ترین فاز است که بین ۳ تا ۵ سال طول می کشد. برای برخی افراد این فاز به ۷ سال یا بیشتر از آن نیز می رسد. تمامی موهای بدن، فاز رشد یکسانی ندارند. مثلاً این فاز برای موهای ابرو بسیار کمتر از موهای سر است.

در این مرحله، فولیکول های مو که داخل پوست سر هستند، موها را به خارج هدایت کرده و  باعث رشد مو می شوند. چنین مویی، در اصطلاح پزشکی، موی مرده است. موی زنده، آن چیزی است که زیر پوست در حال رشد و نمو است و باعث به جلو راندن آنچه ما میبینیم و با نام “رشد مو” می شناسیم، می شود. حدود ۹۰ درصد موهای سر شما در این فاز قرار دارند.

کاتاژن: فاز انتقال

این مرحله پس از توقف فاز قبل شروع می شود. دورۀ زمانی آن تقریباً ۱۰ روز است. در این فاز، حجم فولیکول های مو کاهش می یابد و رشد مو متوقف می شود. در هر مقطع زمانی، تنها حدود ۵ درصد از موهای سر شما در آن زمان، در این مرحله قرار دارند.

تِلوژن: فاز استراحت

این مرحله سه ماه طول می کشد. در حال حاضر، حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد موهای سر شما در این مرحله قرار دارند. در این مرحله، رشد موها متوقف می شود و البته فعلاً ریزشی هم اتفاق نخواهد افتاد.

اِکسوژن: فاز ریزش

این مرحله، گسترش یافتۀ مرحلۀ قبل است. در این فاز، مو ها از سر جدا شده و در زمان شستن یا شانه زدن، از بقیه موها جدا می شوند. هر روز بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو وارد این مرحله می شوند که حدود ۲ تا ۵ ماه تا زمان اتمام این فاز ادامه می یابد. بنابراین ریزش مو ها به این تعداد در هر روز امری طبیعی است. در واقع موهای جدا شده از سر، تارهایی هستند که حداکثر از ۵ ماه پیش، رشد خود را از دست داده اند.  طی این مرحله، شروع رشد تارهای جدید مو آغاز می شود تا جایگزین موهای جدا شده از پوست سر شوند.

بعضی عوامل همچون مصرف داروهایی مثل رتنویید ها، مسدود کننده های بتا، ضد افسردگی ها، تب های بالا، اعمال جراحی و مصرف کم پروتئین می تواند به افزایش سرعت ریزش مو کمک کنند.

مراحل رشد مو

Hair growth cycle skin. Follicle anatomy anagen phase, hair growth diagram illustration.

۱۰ توصیه برای افزایش رشد موها

۱-    از رژیم های سخت دوری کنید.

این گونه رژیم ها، دسترسی به  منابع مورد نیاز برای رشد مو ها را کاهش می دهند. از آنجا که نسبت به سایر فعالیت­ ها و عملکرد های بدن، رشد مو، اهمیت کمتری برای آن دارد ، با شروع یک رژیم سخت، رساندن مواد غذایی مناسب به مو از لیست فعالیت های بدن حذف می شود. معمولاً با بازگشت به حالت نرمال تغذیه ای، این موضوع تا ماه ها ادامه خواهد داشت.

۲-    میزان پروتئین مصرفی را کنترل کنید.

مصرف حد متعادلی از پروتئین برای داشتن رشد بهینه ای از موها مهم است. پیشنهاد می شود روزانه حداقل ۵۰ گرم پروتئین، مورد مصرف قرار گیرد.

۳-    محصولاتی که حاوی کافئین هستند را امتحان کنید.

تحقیقی در سال ۲۰۱۴ نشان داد که کافئین می تواند علاوه بر انرژی زایی برای بدن، در رشد موها نیز موثر باشد. این تحقیق نشان داد که کافئین در سه سطح مولکولی، سلولی و ارگانی برای رشد موی زنان و مردان مفید است.

۴-    از روغن های اسانسیل استفاده کنید.

روغن های اسانسیل، فواید زیادی دارند. تحقیقات نشان داده اند مصرف روزانۀ ۴۰۰ میلیگرم روغن دانۀ کدو تنبل باعث افزایش رشد موهای آقایان می شود. افزایش ۴۰ درصدی در رشد مو، بعد از ۲۴ هفته مشخص شد.

با توجه به آزمایش هایی که بر روی موش ها شده است، مصرف روغن نعنا فلفلی بیشترین اثر را خواهد داشت. این روغن همچنین باعث افزایش ضخامت پوست سر، تعداد فولیکول ها و عمق آنها می شود.

۵-    منابع غذایی خود را غنی کنید.

ویتامین ها، مواد معدنی و اسید های چرب نقش مهمی در سلامت عمومی بدن و به تبع آن، فراهم آوردن انرژی برای رشد مو ها دارند. این منابع عبارتند از:

۶-    ماساژ پوست سر

این ماساژ علاوه بر رفع استرس به سلامت موها نیز کمک خواهد نمود. ماساژ روزانۀ پوست سر به مدت ۴ دقیقه می تواند به داشتن تار موهایی ضخیمتر کمک کند. این ماساژ در رشد مو بی تاثیر است و تنها به واسطه افزایش جریان خون، بر تار مو و سلامت آن تاثیر گذار است.

۷-    پلاسما تراپی (PRP)

بر اساس تحقیقی انجام شده، PRP می تواند راه حلی برای ریزش مو ها باشد. درمان ها ماهی یکبار برای سه ماه ادامه می یابند و سپس برای ماندگاری اثر، هر ۶ ماه تکرار می شود.

۸-    مراقب حرارت باشید.

گرمای حاصل از دستگاه های تاب دهنده مو، سشوار ها و صاف کننده های مو، به مو ها آسیب رسانده و باعث ایجاد شکستگی در آنها می شود. بهتر است تعدا دفعات استفاده از آن ها را محدود کنید. کاهش دمای دستگاه می تواند به جلوگیری از آسیب کمک کند. به منظور جلوگیری از آسیب، استفاده از محافظ های حرارتی مو را فراموش نکنید.

۹-    در رابطه با استفاده از مینوکسیدیل با پزشکتان صحبت کنید.

استفاده از این ماده می تواند اثر مثبتی بر رشد موها داشته باشد. برخی از داروهای حاوی این ماده، نیاز به نسخۀ پزشک ندارند. برای گرفتن نتیجه، صبور باشید و حداقل یک بازۀ ۴ ماهه صبر کنید.

۱۰-            از زیاد رنگ کردن مو بپرهیزید.

زمانی که موهایتان را رنگ می کنید، بافت مو به دلیل مواد شیمیایی تغییر می کنند. این پروسه باعث ایجاد فشار و استرس بر مو و نهایتاً شکستن تار مو می شود. پس فاصلۀ زمانی رنگ کردن موها را مد نظر قرار دهید.

 

سؤالات، تجربیات یا نظرات خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

منابع:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *