مراقبت های پوست در فصل پاییز

پاییز! برای بعضی از ما اولین صحنه هایی که با این اسم به ذهن تداعی می شود، جنگل های افرا و بیدی هستند که حجمی از رنگ های قرمز و زرد و نارنجی را به پیش چشم می آورند. برای بعضی راه مدرسه، زیر باران راه رفتن و له کردن برگ درخت ها و حس کردن قطرات باران روی پوست. و برای برخی دیگر شروع فصل پاییز برابر است با خشکی پوست و اگزما. در واقع ممکن است از خود سؤال کنیم چه اتفاقی افتاده است که پوست خوب تابستان به چنین حالت بدی رسیده است در حالیکه تغییری در روش های مراقبتی من ایجاد نشده است.

مشکل دقیقاً همان یکسان ماندن محصولات مراقبتی  و روتین پوستی از فصول گرم به فصول سرد سال است زیرا که توصیۀ متخصصان پوست آن است که باید متناسب با  هر فصل سال، کرم ها و روتین های مراقبتی از پوست تغییر کنند. البته این تغییر بیشتر مربوط به بافت و غلظت محصولات است و در برخی موارد جایگزینی برخی محصولات مراقبتی با برخی دیگر را شامل می شوند. بدون توجه به جنسیتتان، اگر مشتاق دانستن تغییرات لازم هستید، به خواندن ادامه دهید زیرا به پیشنهاداتی در خصوص روتین­های پوستی در فصل پاییز اشاره می شود تا بتوان شادابی پوست در این فصل خنک سال را همچنان حفظ کرد.

۱-از حمام های طولانی  با آب داغ یا خوابیدن در وان پرهیز کنید.

با سرد شدن هوای اطراف، پوست مستعد خشک شدن می شود. دلیل آن نیز به واسطۀ فیزیک پوست و اثرات محیط است. پوست ما به دلیل طبیعت متخلخل خود، دایماً در حال تبخیر آب موجود در لایۀ اپیدرم است. در زمستان میزان تعرق بدن کم است و در نتیجه تبخیر آب موجود در اپیدرم به دلیل خشکی هوا، سرما و وزش باد، از دست رفتن آب این سطح از پوست را تقویت می کند. البته تبخیر آب در زمانی که پوست مستقیماً در جریان هوای گرم قرار بگیرد نیز اتفاق می افتد و این همان چیزی است که در زمان روشن کردن وسیله های گرمایشی همچون اسپلیتر ها و فن کوئل ها که جریان باد گرم را می دمند اتفاق می افتد.

هوای خنک پاییز و زمستان باعث خشکی بیشتر و در نتیجه قرمزی، ترک خوردگی یا خارش پوست می شود. دوش گرفتن با آب داغ یا قرار گرفتن زیاد در معرض آب باعث خشک شدن پوست می شود. بهتر است با تغییرات ایجاد شده در دمای هوا، دمای آبی که با آن دوش می گیرید را تغییر ندهید و آن را در سطح معتدل و در حد ولرم تنظیم کنید. پس از استحمام نیز برای حفظ رطوبت می توانید بلافاصله از مرطوب کننده های مناسب نوع پوستتان استفاده نمایید. علاوه بر این به یاد داشته باشید که جریان آب داغ می تواند باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست شود و پوست علاوه بر کم آبی، خشکی ناشی از عدم چربی کافی را نیز تجربه کند.

۲-هر روز از مرطوب کننده استفاده کنید.

با توجه به آنچه در بالا در خصوص علت خشکی پوست در فصل های پاییز و زمستان مطرح شد، بهتر است به این ارگان بدن خود کمک کنید و در مورد استفاده از مرطوب کننده ها به خصوص برای دستان و صورت خود که در معرض هوای خنک و سرد قرار می گیرند، خساست به خرج ندهید. در این فصول، مرطوب کننده هایی که حاوی روغن های مفید باشند می توانند نتیجۀ بهتری برای پوست ما فراهم کنند اما به این نکته دقت داشته باشید که روغن محتوی در محصول برای نوع پوست شما مناسب باشد. برای آگاهی در مورد روغن های مناسب با نوع پوستتان می توانید اینجا را ببینید.

علاوه بر این، چنانچه پوست بسیار حساسی دارید و در زمان تغییر فصل احساس خشکی، سوزش و ناراحتی زیادی را تجربه می کنید، می توانید از الاستین، کلاژن یا آلوئه ورا در محصصولات خود استفاده کنید.

۳-از صابون یا شوینده های ملایم استفاده کنید.

بیشتر متخصصان پوست به دلیل ایجاد خشکی و آثار مخربی که کف و در واقع عوامل کف زای محصولات برای پوست  و مو دارند، با  استفاده از چنین محصولاتی موافق نیستند اما در صورت نیاز می توان از شوینده های ملایم استفاده نمود. پوسته های حاصل از پوست خشک، باعث به وجود آمدن سلول های مردۀ بیشتری می شوند که می توانند باعث بسته شدن منافذ پوست و در نتیجه ایجاد آکنه یا بدتر کردن آکنه های موجود در پوست شوند. البته در برخی موارد، استفاده از محصولات پوستی غلیظ نیز می تواند باعث ایجاد جوش در محل استعمال شود. به منظور جلوگیری از ایجاد چنین عارضه ای، در صورت خشک شدن پوست، آن را با محصولات مناسب شستشو دهید تا سلول های مرده از روی صورتتان پاک شوند.

شوینده صورت اتوپیا

۴-لایه برداری کنید.

همانطور که در بالا ذکر شد، خشکی هوا باعث ایجاد لایه های مردۀ بیشتری از پوست می شود که می توانند منافذ آن را بسته و با گذشت زمان ظاهر بدی به پوست دهد. علاوه بر تمیز نمودن روزانۀ پوست می توان گاهی از لایه بردارها نیز کمک گرفت. این محصولات با از بین بردن لایه های اضافی می توانند به نرمی پوست دست و صورت شما کمک کنند. اما دقت داشته باشید که به دلیل اثر دمای محیط بر آسیب یا آزردگی پوست، نسبت به فصل گرم کمتر از این نوع محصولات یا کرم های حاوی رتنوید (رتینول)  استفاده کنید. بلافاصله پس از لایه برداری، از مرطوب کنندۀ مناسب استفاده کنید تا به دلیل از بین رفتن لایه ها، پوست جدیدی که در معرض هوای بیرون قرار می گیرد، آزرده نشود.

لابردار استادرم

۵-ضد آفتاب را فراموش نکنید.

اینکه وارد شدن به فصل پاییز و آسمان ابری، نیاز شما به استفاده از ضد آفتاب را محدود  و کمتر می کند، تصور نادرستی است. آزمایش ها نشان داده اند عبور اشعات مضر از ابر ها همچنان امکان پذیر است و در برخی موارد، حتی می توانند اوضاع را بدتر کنند پس به مصرف ضد آفتاب ادامه دهید. مانند همیشه، محصولاتی را انتخاب کنید که حداقل دارای SPF30 هستند.

۶-محیط اطراف خود را مرطوب کنید.

با تغییر شرایط دمایی در خارج از محیط بسته، دمای محیط داخل نیز تغییر می کند و این کار توسط سیستم های تهویه و وسایل گرمایشی همچون بخاری یا شوفاژ انجام می شود. اما این وسایل باعث از بین رفتن رطوبت محیط و همینطور رطوبت سطح پوست شما نیز می شوند. به منظور جلوگیری از این موضوع، بهتر است به طریقی رطوبت محیط را تأمین کنید. این کار را می توانید با استفاده از دستگاه های رطوبت ساز، دستگاه های بخور یا قرار دادن ظرف آبی در مکان مناسب انجام دهید.

۷-از کرم های غلیظ برای پوشش دست ها استفاده کنید.

با توجه به سرد شدن هوا و افزایش مراقبت های فردی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری هایی چون سرماخوردگی و انفلوآنزا و حالا هم ابتلا به کرونا، تعداد دفعاتی که پوست (به خصوص دست) در معرض مواد شوینده یا ضدعفونی کننده های با پایۀ الکل قرار می گیرد، بیشتر است. اما این مراقبت می تواند به دلیل از بین بردن چربی سطح پوست، افزایش خشکی آن را به همراه داشته باشد. استفاده از محصولات غلیظ برای پوشش دست، کمک خواهد نمود تا علاوه بر تأمین چربی مورد نیاز پوست، مانعی در برابر تبخیر ایجاد شود و رطوبت پوست تا حد زیادی حفظ گردد.

۸-استفاده از مرطوب کننده برای پا ها و آرنج ها

ممکن است بعضی از ما، خشکی و ترک های پوستی ای را در طول سال و به خصوص در فصل های پاییز و زمستان تجربه کنیم. برای مراقبت از این نواحی، علاوه بر لایه برداری و استفاده از مرطوب کننده برای دست و صورت، می توان از روش های سنتی لایه برداری مانند استفاده از سنگ پا در کنار استفاده از لوسیون ها یا کرم های غلیظ برای این نواحی بهره برد. شب و قبل از خواب، محل مورد نظر را به مادۀ مراقبتی آغشته کنید و برای اثر بهتر و همچنین محافظت از ملحفه ها، جوراب و دست کش نخی بپوشید.

کرم ترک پا جی

۹-لب و چشم ها را فراموش نکنید.

ممکن است در طول فصل های بهار و تابستان این موضوع برایتان اهمیت نداشته باشد اما برای فصول پاییز و زمستان نباید این چنین باشد و باید از مرطوب کننده های مناسب برای لب ها و اطراف چشمتان استفاده کنید. پوست این نواحی نازک هستند و می توانند نسبت به دیگر نواحی، بیشترین آزردگی را به خصوص در زمان تغییر فصل تجربه کنند. برای لب ها می توانید از  وازلین استفاده کنید و از چربی آن برای محافظت این ناحیه در برابر سرما و تبخیر آب بهره مند شوید هر چند برای پوست اطراف چشم باید محتاط تر عمل کنید و کرم های مناسب چشم را بیابید.

وازلین

۱۰-به تغذیۀ خود توجه داشته باشید.

مانند هر فصل دیگری به تغذیۀ خود دقت کنید. ممکن است با این فرض که تنقلات شیرین در سرما می توانند باعث ایجاد حس گرما شوند، مصرف مواد شیرین و در کنار آن هیدروکربن ها را افزایش دهید. این کار علاوه بر بروز اضافه وزن، می تواند باعث شدیدتر شدن آکنه های صورت و بدن شود.

علاوه بر مصرف مواد غذایی مناسب، نوشیدن آب را فراموش نکنید. شاید به دلیل عدم تعریق پوستی و همچنین خنکی هوا، احساس تشنگی نکنید ولی به یاد داشته باشید که پوست همواره در حال تبادل رطوبت با محیط است و در فصل پاییز و زمستان که هوا خشک است عدم تعریق می تواند خشکی پوست را منجر شود علاوه بر آنکه سلول های بدن نیز برای فعالیت درست به محیط آبکی (!) نیاز دارند. پس نوشیدن مقدار کافی آب می تواند به بدن بهره های زیادی برساند.

۱۱-ویتامین C بیشتری مصرف کنید.

این ویتامین در فصول سرد یک مأمور پرکار است که از یک طرف به بدن برای مقابله با اشعات مضری که همچنان از سد ضد آفتاب عبور کرده اند کمک می کند و از طرف دیگر می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت نماید. پس از مصرف منابع این ویتامین دوست داشتنی و خوشمزه غافل نشوید.

سرم صورت

۱۲-به پوشش خود دقت کنید.

به پوشش مناسب خود دقت کنید. اگر مانتویی خوشرنگ ولی نازک دارید یا تی شرتی دارید که با آن احساس راحتی می کنید، بر وسوسۀ خود غلبه کنید و آن ها را برای فصل گرم سال کنار بگذارید. با سرد شدن هوا، استفاده از لباس های آستین بلند، شال ها و دستکش ها پوست شما را از سرما و خشک شدن محافظت می کند.

توجه داشته باشید که در این ماه های سرد، اشعات فرابنفش خورشید همچنان مضر هستند پس سعی کنید همچنان لباس هایی را بپوشید که در برابر اشعات از شما محافظت کنند. پارچه هایی از جنس پلی استر، نایلون، پشم، ابریشم و جین این محافظت را برای شما ایجاد می کنند. سعی کنید نه تنها در طول فصل سرد بلکه در سال های گرم نیز از پوشیدن لباس های تیره رنگ خودداری کنید. رنگ تیره اشعات مضر بیشتری را جذب می کنند.

سؤالات، تجربیات یا نظرات خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

منابع:

Realsimple.com

Theconversation.com

Usdermatologypartners.com

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *