۱۲ راهکار برای مراقبت و نگهداری از ریه ها

هر نفسی که فرو می رود ممد حیات و است و چون بر می آید مفرح ذات. جمله ای ادبی، سنجیده و زیبا و تا حدی پزشکی! شاید سعدی در آن زمان از این بعد به این جمله نگاه نکرده بود ولی امروزه این واقعیت مسلم است که سلول های بدن برای ادامۀ حیات خود، احتیاج به سوزاندن مواد مغذی دارند و ریه ها از طریق تنفس این امکان را فراهم می آورند.

متاسفانه در دنیای امروز، با دوگانگی ای روبرو هستیم که راه فراری نیز ندارد: از یک طرف وضعیت رفاه ظاهری و مادی در حال افزایش است و از طرف دیگر رفاه زیست محیطی در حال کاهش. نمونه ای از این کاهش شامل کاهش کیفیت تنفس به دلیل وجود انواع آلاینده ها در هوای استنشاق شده است. آنچه ما به عنوان هوا وارد ریه های خود می کنیم ترکیبی از اکسیژن، نیتروژن، دی اکسید کربن و سایر گاز ها به همراه ذراتی ریز و حتی میکرونی هستند که تحت فرایند های خاصِ کارخانه بدن قرار گرفته و مواد مفید از آنها استخراج و مورد استفاده قرار می گیرند.

با توجه به آنکه ریه ها نیز همانند دیگر اعضای بدن پیر می شوند، قصد داریم در این نوشتار به ارایه راهکارهایی بپردازیم که باعث شوند این ارگان به خوبی و به سلامت به آن نقطه از زندگی خود برسد و حتی آن را به تعویق بیندازیم. همراه بمانید.

۱۲ پیشنهاد برای مراقبت بهتر از ریه ها

خیلی از فعالیت های روزانۀ ما، بی آنکه متوجه باشیم می توانند بر سلامت ریه های ما تأثیر بگذارند. در برخی از موارد هم با علم به موضوع، از انجام دادن عمل صرفنظر نمی کنیم و بدن را در شرایط ناخوشایند قرار می دهیم. در ادامه به راهکارهایی می پردازیم که رعایت آنها می توانند به سلامت ریه ها کمک کنند.

    • سیگار و قلیان نکشید.

توصیه ای که بارها و بارها به بهانه های مختلف پیشنهاد شده است. دود سیگار می تواند مجاری های هوا را تنگ و تنفس را مشکل کند. در طول زمان، دود سیگار بافت ریه را از بین می برد و باعث تغییراتی شود که می توانند تبدیل به سرطان شوند. به یاد داشته باشید که توقف در استفاده هیچگاه دیر نیست.

سیگار و ریه ها

    • از ابتلا به عفونت ها بپرهیزید.

شاید سرماخوردگی، بیماری ساده ای به نظر برسد اما این بیماری یا دیگر بیماری های دستگاه تنفسی می توانند تبدیل به خطرات جدی برای ریه شوند. برای محافظت از این عفونت ها راهکارهای مختلف و ساده ای وجود دارد:

-چندین بار در روز، دست های خود را با آب و صابون بشویید. در صورت عدم در دسترس بودن، می توانید از پاک کننده های با پایۀ الکل استفاده کنید.

-در فصول سرد که نرخ بیماری های ریوی بالا می رود، از تردد در اماکن شلوغ بپرهیزید یا از ماسک استفاده کنید.

-مراقب بهداشت دهان و دندان خود باشید زیرا می توانید از این طریق، خود را از میکروب هایی که باعث عفونت در بدن می شوند محافظت کنید. بدین منظور حداقل روزی دوبار مسواک بزنید و بهتر است هر شش ماه دندانپزشک خود را ملاقات کنید.

-اگر بیمار شدید، خود را از دیگران دور نگه دارید تا از بیمار شدن دیگران نیز جلوگیری کنید.

    • چک آپ های منظم را به یاد بسپارید.

این چک آپ ها می توانند تغییرات احتمالی ایجاد شده در بدن شما را منعکس کنند و چنانچه مشکلی وجود داشته باشد، زودتر متوجه آن شوید. در زمان چک آپ، به صدای تنفس شما گوش داده می شود. این صدا می تواند بیانگر موضوعات مختلفی باشد.

    • ورزش کنید.

اینکه در چه سنی هستید، اضافه وزن دارید، دچاری بیماری مزمن هستید یا نه و اینکه چقدر در طول روز فعال هستید، نباید بهانه ای برای ورزش نکردن شما باشند. برای هر فرد در هر وضعیتی، ورزش مناسب وجود دارد.

ریه های ورزشکار

    • چند گلدان گل طبیعی در خانه داشته باشید.

استفاده از گیاهان طبیعی در منزل علاوه بر زیبایی خاصی که به خانه می بخشند می توانند فایده های دیگری نیز داشته باشند. اکثر گیاهان در طول روز به تولید اکسیژن می پردازند و بنابراین می توانند به سبک و تازه ماندن هوای اطراف شما کمک کنند. برای بهره برداری بیشتر از این خصیصه توجه داشته باشید که حجم اکسیژن تولید شده با اندازۀ گیاه (ساقه) نسبت مستقیم دارد و بنابراین هرچه فضای قرار گیری گیاه بزرگتر باشد، یا باید گل های بیشتر (که می توانند کوچک هم باشند) داشته باشید یا آنکه گیاهان بزرگتر را انتخاب کنید.

این نکته را فراموش نکنید که برخی گیاهان می توانند سمی باشند یا تولید آلرژی کنند و اینکه در شب به تولید دی اکسید کربن بپردازند. پس قبل از خرید گیاه به این نکات و اینکه در کجای منزل قرار خواهند گرفت دقت کنید.

گیاهان خانگی

    • به کیفیت غذای خود اهمیت دهید.

اشتباه نکنید! کیفیت غذا به این معنی نیست که چند بار در هفته به یک رستوران چند ستاره یا بین المللی می روید. اتفاقاً این تردد از این نظر می تواند انتخاب نا درستی باشد. کیفیت غذای شما به میزان مواد مغذی و درست طبخ شدۀ آنچه می خورید مربوط می شود. یک برنامۀ غذایی مناسب می تواند به سلامت ریه ها و دیگر ارگان های بدن شما کمک کند. بنابر تحقیقات، کمبود برخی ریز مغذی ها می توانند سلامت ریه ها را به خطر بیندازند. استفاده از مواد غذایی شامل ویتامین های A، C و E و مواد معدنی همچون روی، پتاسیم، سلنیوم و مگنزیوم به سلامت دستگاه تنفسی شما کمک خواهد کرد.

میوه ها و سبزیجات عامل سم زدایی طبیعی بدم

    • به مقدار کافی آب بنوشید.

وجود آب کافی در بدن فواید بی شماری دارد. نوشیدن آب به مقدار مکفی باعث رقیق شدن ترشحات مخاطی ریه و در نتیجه حفاظت طبیعی و روزانه از آنها می شود. این امر موجب می شود راحت تر نفس بکشید.

    • تنفس دیافراگماتیک را تمرین کنید.

هر چند تنفس و عمل دم و باز دم دلیل وجودی ریه ها است اما انجام همین عمل آمیخته با برخی تکنیک ها می تواند به سلامت و عملکرد بهتر آن کمک کند. این تکنیک ها به خصوص برای کسانی که مشکلات ریوی دارند و همینطور افراد سالم می توانند مفید باشند.

در تکنیک تنفس دیافراگماتیک، از فعال سازی ماهیچه های دیافراگم که ارگان های داخلی را از ریه ها جدا می کنند، استفاده می شود. با تمرکز بر پایین نگه داشتن دیافراگم در زمان تنفس، می توانید عمل دم عمیقتری داشته باشید و در نتیجه ظرفیت ریه های خود را افزایش دهید.

تنفس دیافراگماتیک

    • نفس عمیق بکشید.

بر خلاف روش قبل که نیاز به تمرین و تمرکز دارد، می توانید برای درگیرکردن تمام ظرفیت ریه ها، نفس عمیق بکشید. در حالت عادی، معمولا ۵۰ درصد ظرفیت ریه بی استفاده می ماند.

برای این تمرین، به آهستگی عمل دم را انجام دهید و همزمان و به طور آگاهانه شکم خود را منبسط کنید و دیافراگم را پایین بیاورید. سپس قفسه سینه را از هم باز کنید و احساس کنید دنده ها همانند بال های پرنده از یکدیگر فاصله می گیرند. در آخر، اجازه دهید قسمت بالای سینه منبسط شود و بالا بیاید. سپس به طور کامل عمل بازدم را انجام دهید و سعی کنید ریه را تا حد امکان تخلیه کنید و همه چیز را سر جای خود برگردانید.

تنفس عمیق

    • نفس خود را حبس کنید.

از دیگر کارهایی که می توانید جهت افزایش حجم ریه و سلامتی آن انجام دهید، نگهداشتن نفس است. دم را انجام دهید و مدت زمانی که می توانید آن را حبس کنید را بشمارید. سپس سعی کنید به همان تعداد شماره بازدم خود را طولانی کنید. نگهداشتن نفس را از جایی شوع کنید که احساس ناراحتی نمی کنید و به مرور مدت زمان بیشتری نفس را حبس کنید.

    • به وضعیت بدن خود توجه داشته باشید.

از آنجا که ریه ها بافت های نرمی هستند آنها به همان اندازه ای در می آیند که به آنها فضا می دهید.

تکنیکی ساده برای فضا دهی به ریه ها آن است که به صندلی ثابتی تکیه دهید، سینه را بالا بیاورید و در زمانی که نفس عمیق می کشید شانه ها را عقب دهید.

    • بخندید.

خندیدن ورزشی فوق العاده برای ماهیچه های شکمی است که ظرفیت ریه ها را نیز افزایش می دهد. خنده همچنین باعث می شود هوای تازۀ بیشتری وارد ریه های شما شود.

خنده بر هر درد بی درمان دواست

هشدار!

اگر در یکی از حالات زیر دچار سختی تنفس می شوید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

    • تنگی نفس در فعالیت های سادۀ روزانه؛
    • درد در زمان تنفس؛
    • سرگیجه در هنگام تغییر در فعالیت ها؛
    • سرفۀ مداوم؛
    • سرفه در هنگام ورزش کردن؛
    • خس خس سینه در هنگام ورزش کردن؛
    • احساس درد در نای.

اگر تمایل داشته باشید می توانید با کلیلک روی عکس زیر با مواد غذایی که باعث عملکرد بهتر ریه ها می شوند آشنا شوید:

سؤالات، تجربیات یا نظرات خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

منابع:

Genesismedical.org

Lung.org

Rush.edu

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *