۲۲ توصیه برای سلامت مردان

سلامت جسمی و روحی مردان از اهمیتی همانند برای زنان هر جامعه ای برخوردار است زیرا که این دو کفه های ترازو باید در تعادل باشند تا بتوانند جامعه ای سالم را بسازند. در جامعه ای که مردان و زنانش تنها به ظاهر سالم باشند ولی در واقعیت به نکات جزئی دقتی نداشته باشند یا نشانه ها را نادیده بگیرند یا توجه به سلامت روحی خود را موضوعی تفننی و مربوط به گروه های خاص جامعه بدانند، باعث بروز تبعاتی در روابط فردی و اجتماعی خود خواهند شد.

در مطلبی که در اینجا نگاشته شده بود، به ۲۱مادۀ غذایی که برای سلامت مردان مفید هستند، اشاره کردیم. در این مطلب قصد داریم ۲۲ توصیه در خصوص سلامت روحی و جسمی ایشان را یادآوری کنیم؛ هر چند این توصیه ها در برخی موارد برای بانوان نیز کارایی دارد و در واقع برای هر دو گروه مفید است. همراه بمانید و با عزیزان زندگیتان به اشتراک بگذارید.

۱-   بیرون رفتن با دوستان و خانواده را فراموش نکنید.

شاید برای برخی از خانم ها این موضوع خوشایند نباشد و آن را شروع شیطنت های مردانه بدانند؛ ولی اعتماد کنید! واقعیت این است که زمانی که مشغول به این گونه روابط اجتماعی می شوید، این ارتباطات به شما کمک می کنند تا در وضعیت روحی بهتری قرار گیرید که می تواند بر سلامت جسمی شما نیز اثر داشته باشد. مطالعات نشان داده­ اند که ارزش درگیر شدن با چنین رفتار های اجتماعی همانند ارزش ترک سیگار بر سلامت جسمیتان است. در این ارتباطات دوستانه و تعاملات مردانه، هورمون هایی که بدن شما به آن نیاز دارند ترشح می شوند و می توانند باعث شادی، اعتماد به نفس، عزت نفس، احساس دانستن و مفید بودن و مانند اینها را در شما تقویت کنند.

۲-   سیگار و قلیان را فراموش کنید.

بارها و بارها این موضوع در برنامه های تبلیغاتی سلامت عنوان شده است که دخانیات مضر هستند ولی هنوز برخی گوش بدهکار به آن را ندارند. بر خود رحم کنید. مطالعات نشان داده اند که اصلی ترین عامل سرطان ریه، همین استوانه های کاغذی موذی و تنگ های شکم گندۀ رنگی است. علاوه بر این بیماری، دخانیات باعث بروز بیماری های قلبی و مغزی یعنی دو تا از مهمترین ارگان های بدن می شود. اما به یاد داشته باشید که هر زمان از ضرر دوری کنید، منفعت است! به محض اینکه شما مصرف دخانیات را ترک کنید، ریسک ابتلا به بیماری های گفته شده را کاهش می دهید؛ پس هر چه زودتر این کار را انجام دهید، ریسک را به میزان بیشتری کم کرده اید. اینکه در هر پک سیگار و قلیان چه مقدار مادۀ سمی وارد بدن می شود و چگونه اینها بر ظاهر پوست، بوی بدن، سلامت ارگان ها و مانند اینها اثر می گذارند، خود بحثی جدا است.

نه به سیگار

۳-   تغذیۀ مناسب داشته باشید.

در مورد این بخش با همسر یا مادرتان صحبت کنید و اگر تنها زندگی می کنید، خودتان دست به کار شوید. غذا های آماده شده در رستوران ها و اغذیه فروشی ها، خوشمزه و دلبر هستند، و شکی در این موضوع نیست: چلوکبابی کوبیده با قالبی ۲۰ گرمی از کره، پیتزایی پر از ژامبون و سوسیس و پنیر، چیز برگری پرکالری، سیب زمینی سرخ کرده ای پر از ادویه و سس، خورش قورمه سبزی­ ای با روغنی سبز روی ظرف. قانونی وجود دارد که می گوید: غذا هر چه نا سالم تر، خوشمزه تر و دلچسب تر! اما حظ شکمی بر سلامت شما ارجحیت ندارد پس در مورد آنچه می خورید بیشتر دقت کنید. غذاهای چرب و/ یا شیرین می توانند خطر بیماری های قلبی، انواع دیابت ها و سرطان را در شما افزایش دهند. بنابر این سعی کنید بیشتر از غذا هایی که تحت نظارت و کنترل خودتان هستند استفاده کنید. مصرف سبزیجات و میوه ها را افزایش دهید و به سلامت و ارزش غذایی آنچه می خورید، دقت داشته باشید.

۴-   ورزش کنید.

انجام تمرینات ورزشی مناسب با سن و وضعیت جسمانی شما، به شما کمک خواهند کرد تا سلامت خود را تضمین کنید و از منافع آتی در سنین بالا بهره مند شوید. برای این کار می توانید از گروه های ورزش در پارک ها استفاده کنید، عضو یک باشگاه شوید یا با عزیزتان برنامۀ ورزشی تنظیم کنید. با این کار، هم ورزش می کنید و هم روابط اجتماعی خود را که به گونه ای دیگر بر سلامتتان مؤثر است را تقویت کرده اید.

توجه داشته باشید که منظور از ورزش، انجام حرکات مشخص است نه آنکه شغل روزانه تان که بدن شما را به فعالیت وا می دارد را جزء تحرک بدن و ورزش حساب کنید.

ورزش

۵-   استراحت کنید.

به بدن خود فرصت بازسازی دهید. این، به معنی آن نیست که تنبلی پیشه کنید، مدام در حال قیقوله شوید و وظایف خود را در خانه فراموش کنید. بلکه باید ذهن خود را از فشار های عصبی منفی روزانه خالی کنید.  برای این کار، باز هم توصیه می شود که ورزش کنید و روابط اجتماعی خود با دوستان و عزیزانتان را تقویت کنید. فراموش نکنید که افزایش فشار های عصبی باعث مشکلات قلبی، گوارشی و روحی خواهد شد.

پیک نیک با عزیزان

۶-   به اندازۀ کافی بخوابید.

کاهش ساعات خواب با افزایش سن، امری طبیعی است ولی باید بتوانید تعداد ساعت مناسب خواب را بیابید. برای هر فرد بر اساس سن و جنسیت این موضوع متفاوت است؛ افراد معمولاً بین ۶ تا ۸ ساعت نیاز به خواب شبانه دارند. کمبود خواب در کوتاه و دراز مدت اثرات خود را خواهد داشت و از کاهش تمرکز تا افزایش وزن و خطر ابتلا به سرطان را در بر می گیرد.

۷-   به ملاقات پزشک بروید.

منتظر نباشید که حتماً احساس نا خوشی کنید یا تغییری در بدنتان اتفاق بیفتد و بعد به دیدار پزشک بروید. برنامه ای منظم داشته باشید تا بر اساس سنتان، آزمایش های مناسب را برای شما تجویز کند. این دیدار های منظم، پزشک را با طبیعت بدن شما آشنا می کند و بنابراین چنانچه تغییری احساس کند، می تواند اقدامات مؤثر تری انجام دهد.

۸-به دیگران کمک کنید.

تحقیقات نشان داده اند که کمک رساندن شما به دیگران، به نفع خودتان نیز هست. بهره ای که شما از آن می برید، ظاهری نیست. کمک کردن می تواند باعث کاهش فشار خون، کاهش استرس، افزایش اعتماد به نفس و احساس مفید بودن را تقویت کند و از افسردگی شما بکاهد.

همیاری

۹-   ضد آفتاب یادتان نرود.

فکر نکنید این گونه مراقبت ها، رفتاری زنانه هستند. استفاده از ضد آفتاب تنها برای حفظ زیبایی و جوان ماندن ظاهر پوست نیست بلکه این کار به شما کمک می کند از بیماری در امان بمانید؛ پس استفاده از آن را جدی بگیرید و آن را عملی خلاف مردانگی خود نبینید. خوشبختانه در بازار، تعداد کرم هایی که مناسب شما باشند، کم نیست. برای افزودن به اطلاعات خود جهت خرید مناسب، می توانید اینجا را ببینید. اگر یادتان می رود از همسر یا مادر خود بخواهید در زمان بیرون رفتن از منزل این موضوع را به شما یادآوری کنند.

ضد آفتاب مخصوص آقایان

۱۰-          مصرف الکل را محدود کنید.

چنانچه خود را در معذوریت های شرعی قرار نمی دهید و از این ماده استفاده می کنید، بهتر است استفاده از آن را به دلایل سلامتی و پزشکی محدود کنید. مصرف الکل می تواند باعث آسیب رساندن به غشای مغز (در همان دقایق اولیه)، سرطان، مشکلات فیزیولوژیکی و افزایش فشار خون شود.

۱۱-          تغییر در عادات دفع ادرار خود را جدی بگیرید.

تغییرات ادراری شما می توانند در ارتباط با غدۀ پروستات باشند. این موارد شامل تکرر ادرار، نم زدن ادرار، مشکل در دفع ادرار یا بیدار شدن در شب برای دفع باشند. با افزایش سنتان (یعنی از همان زمان بلوغ)، این غده در شما بزرگ می شود. این بزرگ شدن می تواند تا آنجا پیش رود که بر مجاری ادراری شما که از مثانه خارج می شوند فشار وارد کند و در نتیجه تغییر عادات ادراری شما را باعث شوند. البته آلودگی باکتریایی نیز می تواند این مشکلات را ایجاد کند. بهترین کار این است که با دیدن هر تغییری، پزشکتان را ملاقات کنید.

۱۲-          تغییرات پوستی را جدی بگیرید.

به خصوص اگر از جمله آقایانی هستید که لباس های آستین کوتاه می پوشید یا ساعات طولانی را زیر نور آفتاب سپری می کنید، مراقب تغییرات پوستی خود باشید. اگر هر تغییر در اندازۀ خال ها، ظاهر پوست، ایجاد توده هایی که ممکن است خال در نظر بگیرید را متوجه شدید حتماً با یک پزشک متخصص پوست ملاقات کنید و این تغییرات را سرسری نگیرید. این ها می توانند نشانه های بدی باشند بنابراین بهتر است هرچه زودتر با آنها مقابله کنید.  انواع سرطان پوست هر چه زودتر تشخیص داده شوند، درمان پذیرتر هستند.

بررسی پوست

۱۳-          دیدن خون در ادرار یا مدفوع

شاید جالب نباشد ولی دقت به ظاهر این دو، کاری است که باید برای بررسی سلامت ارگان های مرتبط انجام دهید. خون در ادرار می تواند نشانه ای از تغییرات پروستات، تومور، صدمه به عضو، سنگ کلیه یا تعداد کم پلاکت های خون شما باشد. در مورد مدفوع نیز باید دقت کنید که مبادا آلوده به خون باشد یا نسبت به قبل تیره تر شده باشد. خون تازه یا خون کهنه ای که باعث تیره شدن رنگ شده باشد، مربوط به مشکل به یک ارگان است. می تواند تنها مربوط به هموروئید باشد یا آنکه  نشانه ای از یک مشکل جدی تر. پس، از بررسی رنگ این دو مورد ابا نداشته باشید. موضوع سلامتیتان مطرح است.

۱۴-          خرو پف کردن بیش از اندازه

خر و پف های بلند ممکن است اشاره ای به مشکلی در سلامتی مانند بیماری های قلبی، سکته و دیابت باشد. بنابراین در این خصوص نیز مراقب باشید و تغییرات را جدی بگیرید.

۱۵-          کاهش وزن غیر قابل توجیه

اگر بدون آنکه وارد رژیم شده باشید یا بر میزان فعالیت بدنی خود افزوده باشید، وزنتان کم می شود، حتماً به پزشک مراجعه کنید. این کاهش وزن می تواند نشانۀ مشکلات جدی همانند دیابت، پرکاری تیروئید و حتی سرطان باشد. در بیشتر موارد سرطان های مربوط به پانکراس، معده، مری یا ریه باعث کاهش وزن می شوند.

۱۶-          درد قفسه سینه

درد یا احساس ناراحتی در میانه یا سمت چپ قفسۀ سینه که برای کمتر از یک دقیقه تداوم داشته باشد، می تواند هشدارآمیزترین نشانۀ حملۀ قلبی باشد. درد مربوط به این نوع حملات می تواند مقطعی باشد. این درد می تواند همانند احساس فشار، چلاندن یا پُری باشد. ممکن است شما تنگی نفس و عرق سرد را تجربه کنید. با دیدن این نشانه ها تعلل نکنید و فوری با ۱۱۵ تماس بگیرید.

۱۷-          درد مزمن قلبی

بیشتر افراد گاهگداری احساسی چون سوزش قلب را تجربه کرده ­اند. اگر چنین احساسی را بیشتر از ۲ بار در هفته یا برای چند هفته داشته اید، باید پزشکتان را در جریان بگذارید زیرا این موضوع می تواند در صورت عدم درمان باعث بروز مشکلات دیگر شود.

۱۸-          تغییر در اندام ­های تولید مثل (بیضه)

مانند توجه به عادات دفعی خود و رنگ آنها، باید حواستان به هر تغییری در این اندامتان نیز باشد. هر نوع قرمزی، درد، برآمدگی و ورم کردن در این اندام ها را جدی بگیرید زیرا بسیار آسیب پذیر هستند. هرچند به ندرت پیش می آید ولی اینها می توانند نشانۀ سرطان بیضه باشند که البته درمان پذیر است اگر به موقع تشخیص داده شود. در صورت دیدن تغییرات در این اندام حتماً با اورولوژیست مشورت کنید.

۱۹-          اختلال در نعوظ

این موضوع با افزایش سن طبیعی است اما می تواند نشانه ای از مشکلات سلامتی هم باشد. هر مشکلی که سیستم عصبی مربوط به ناحیه را تحت تأثیر قرار دهد یا جریان خون به آن را بکاهد می تواند قابل تأمل باشد. این مشکلات شامل انواع دیابت ها، فشار خون بالا، آسیب اعصاب، تصلب بافت و مشکلات قلبی می شوند. در برخی موارد، این مشکل ناشی از اثرات جانبی دارویی است که ممکن است مصرف می کنید یا اضافه وزن و مصرف سیگارتان باشد. مشکلات احساسی همچون استرس، افسردگی، احساس گناه و اعتماد به نفس پایین نیز می توانند در این موضوع دخیل باشند. با پزشکتان در این باره صحبت کنید تا تشخیص مناسب انجام شود.

۲۰-          احساس خستگی

خستگی، کاهش تمایل به کار و مشکل در خوابیدن نشانه های افسردگی در مردان هستند. این نشانه ها می توانند تا هفته ها ادامه پیدا کنند هرچند در بیشتر مواقع افراد متوجه آن نمی شوند. ممکن است بعضی از شما آقایان خود را از کمک مبرا بدانید یا آنکه تمایلی در مورد صحبت دربارۀ احساساتتان نداشته باشید. در حالیکه بهتر است کلیشه ها را کنار بگذارید و از بیان خصوصی ترین احساساتتان با نزدیکان یا معتمدینتان روی گردان نباشید. ارجح است در مورد تغییرات یاد شده با پزشک یا مشاور صحبت کنید تا روز های خوب زندگی را به تاریکی سپری نکنید.

افسردگی

۲۱-          به بهداشت شخصی خود توجه داشته باشید.

شاید گنجاندن چنین مطلبی در این لیست عجیب باشد ولی متاسفانه کسانی هستند که همچنان به این موضوع دقت نمی کنند. مهم نیست در چه سن، طبقۀ اجتماعی، تحصیلی یا کاری باشید. در هر طبقه ای، افرادی (چه خانم و چه آقا) وجود دارند که به الفبای سلامتی اهمیتی نمی دهند یا ناآگاهانه از آن غفلت می کنند. یادتان باشد رفتار های خصوصی هر فرد متفاوت است. وقتی از توالت و دستشویی مشترک استفاده می کنید، نمی توانید تصور کنید که فرد قبل از شما چه کار هایی و چه چیزهایی را امتحان نکرده است. پس همواره شستن دست ها را پس از استفاده از سرویس های بهداشتی رعایت کنید.

به مسواک زدن خود توجه داشته باشید. جدا از هزینه های گزاف دندانپزشکی، باکتری هایی که در دهان تولید می شوند می توانند باعث بیماری هایی شوند که ربط دادنشان به هم تعجب برانگیز هستند. مطالعات نشان داده اند باکتری های دهانی و التهاب حاصل از بیماری های لثه می توانند با اثری که بر محیط دهان و سیستم ایمنی می گذارند در ابتلا یا کاهش آزار برخی بیماری های دیگر همانند انواع دیابت ها و HIV/AIDS نقش داشته باشند.

بهداشت شخصی

۲۲-          به لباس های زیر خود اهمیت دهید.

در میان ما، هستند افرادی که چندان به تمیزی لباس های زیر خود اهمیت نمی دهند و بعد از یک روز پر کار و پر عرق تنها به تعویض لباس های رو اکتفا می کنند. بهتر است بدانید لباس های زیر کثیف می توانند شما را مستعد ابتلا به انواع عفونت ها کنند.

از طرف دیگر، اگر از جمله افرادی هستید که گاهی از پوشیدن لباس زیر صرف نظر می کنند، علاوه بر حس راحتی که به آن تکیه می کنید باید بدانید که این کار می تواند برای سلامت اندامتان نیز مفید باشد ولی به یاد داشته باشید که در این حالت از پوشیدن شلوار ها و لباس های تنگ اجتناب کنید. این گونه لباس ها می توانند شما را مستعد ابتلا به عفونت و قارچ کنند به علاوه آنکه باعث التهاب عضو نیز شوند.

یادمان باشد جامعۀ خوب، زنان و مردان سالم دارد.

منابع:

Healthgrades.com1

Healthgrades.com2

Mayoclinic.org

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *